آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / زگیل تناسلی یا ویروس HPV چگونه درمان می شود ؟

زگیل تناسلی یا ویروس HPV چگونه درمان می شود ؟

درمان زگیل های تناسلی گاه می تواند زمان بر و سخت باشد و به خاطر وجود احتمالی ویروس در شریک یا شرکای جنسی حتی گاهی ناممکن میگردد. در این میان آنچه باعث نگرانی است احتمال رابطه برخی از ویروس های زگیل تناسلی با سرطان های دهانه رحم در بانوان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

تست پاپ اسمیر برای زگیل تناسلی

در افراد مبتلا علاوه بر درمان خود ضایعاتی که به چشم دیده میشوند، نیاز به انجام بررسی های تکمیلی از نظر نوع ویروس (شناسایی ویروس های پرخطر برای سرطان دهانه رحم)، انجام پاپ اسمیر جهت بررسی مشکلات دهانه رحم و نیز بررسی از نظر سایر بیماری های مقاربتی مانند: ایدز، هپاتیت، سفلیس و... وجود دارد.

روشهای درمان زگیل تناسلی

بسته به شرایط بیمار و تعداد ضایعات برای از بین بردن زگیل های تناسلی ممکن است از روشهای مختلف استفاده شود که شامل موارد زیر می باشد :

لیزر درمانی زگیل تناسلی

لیزر co2 یکی از روشهای برداشتن ضایعات HPV از روی پوست می باشد. این روش ایمن و بدون عارضه است. در این روش لیزر با نفوذ به عمق ضایعات پوستی باعث ریشه کن شدن آن می گردد.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

روش دیگر درمان، فریز یا کرایوتراپی است که توسط پزشک و با نیتروژن مایع انجام می شود و ممکن است تا چند جلسه ادامه داشته باشد. این روش برای زنان باردار مناسب تر است.

برداشت زگیل با الکتروکوتر

کوتر دستگاهی می باشد که با ایجاد جریان الکتریکی، حرارتی را ایجاد می کند و با گرمای ایجاد شده باعث رفع ضایعات پوستی مربوطه می شوند.

برداشتن زگیل تناسلی با پیلینگ

این روش لایه برداری با استفاده از داروهای شیمیایی شامل اسید سالیسیلیک، ترتینوئین و نیز اسید گلیکولیک انجام میشود و باعث حذف زگیل های موجود می شود.

دارو درمانی زگیل تناسلی

اگر بیماری به درمان مقاوم باشد باید تایپ HPV مشخص شود. یک روش درمان استفاده از محلول پودوفیلین با غلظت 20% است که باید در هفته 1-2 بار و توسط پزشک در موضع مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این ترکیب در مخاطات داخلی و نیز در افراد باردار ممنوع است.

تزریق واکسن زگیل تناسلی HPV

امروزه در بسیاری از کشورها واکسیناسیون زگیل تناسلی در سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی انجام میشود. در ایران این واکسن جزو واکسیناسیون روتین کشوری نیست ولی برای افرادی که هنوز مبتلا نشده اند در دسترس است و بر علیه سوش‌های سرطان زای این ویروس ایمنی ایجاد مینماید.
واکسیناسیون بر علیه ویروس HPV در آمریکا در کلیه کودکان در ابتدای بلوغ انجام می شود و درمورد بالغین تا 24 ساله هم که به عفونت مبتلا نشده اند انجام می گیرد.
ولی در افرادی که سن بالاتر دارند یا به عفونت مبتلا شده اند تزریق نمی شود. واکسن برعلیه 4 سروتایپ و اصل سرطانزای HPV فرد را واکسینه می کند و در 3 دوز با فاصله 1 ماه بین 2 دوز اول و سپس 3 ماه انجام می شود. واکسیناسیون در کسی که به عفونت مبتلا شده کمکی به رفع بیماری نمی کند.

جراحی برداشتن زگیل تناسلی

این عمل جراحی به صورت سرپایی انجام می شود. ابتدا پزشک متخصص پوست موضع مورد نظر را با تزریق بی حسی، بی حس میکند. سپس با تیغ جراحی ضایعه زگیل را بر میدارد و محل را بخیه می کند. این روش برای زگیل هایی که به راحتی با چشم قابل مشاهده هستند مناسب است.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

لیزر موهای زائد صورت و بدن برای خانم ها و آقایانلیزر موهای زائد صورت و بدن برای خانم ها و آقایان

لیزر موهای زائد به این صورت است که اشعه ی لیزر بر پوست تابانده می شود و با از بین بردن فولیکول موی آن قسمت موجب از بین بردن موها می شود . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-26

لیزر فرکشنال co2 چیست و چه کاربردهایی داردلیزر فرکشنال co2 چیست و چه کاربردهایی دارد

لیزر فرکشنال co2 یکی از روشهای جوانسازی پوست و درمانی پوست می باشد با میزان اثر دهی بالا با تولید کلاژن و الاستین جدید در این روش ...

تاریخ انتشار : 1403-02-26

لیزر درمانی برای جوانسازی و رفع مشکلات پوستلیزر درمانی برای جوانسازی و رفع مشکلات پوست

درمان‌ های پوستی با لیزر که با نام لیزر درمانی یا لیزر تراپی نیز شناخته می‌ شوند، یکی از محبوب‌ ترین روش‌ های زیبایی در سال‌ های اخیر مطرح شده ...

تاریخ انتشار : 1403-02-26