آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / دانستنیهای زگیل تناسلی و واکسن گارداسیل

دانستنیهای زگیل تناسلی و واکسن گارداسیل

زگیل تناسلی یک نوع عفونت حاصل از بیماریهای مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی بوجود می آید. این نوع زگیل شکل گل کلمی دارد و در زنان و مردان شیوع یکسانی دارد و از طریق ارتباط پوست با پوست منتقل میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری ویروسی مقاربتی است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا (HPV) ایجاد میشود. ضایعات به شکل برجستگی های گوشتی به رنگ پوست یا تیره رنگ تر از آن در نواحی مختلف ناحیه تناسلی آقایان و خانمها بروز میکند که در برخی موارد باعث ایجاد خارش و ناراحتی هم میشوند.

راههای انتقال زگیل تناسلی

انتقال آن در اکثریت قاطع از طریق جنسی است ولی در موارد نادری راههای دیگر هم گزارش شده زگیل های تناسلی ممکن است بسیار بزرگ و گل کلمی شوند یا بسیار کوچک و سطحی باشند و حتی دیده نشوند ولی باز هم قابل انتقال به شریک جنسی هستند.

بیش از چهل سوش ویروس زگیل انسانی شناخته شده است که برخی از انواع آنها با انواع سرطانهای ناحیه تناسلی رابطه دارند.

علل ابتلا به زگیل تناسلی

سایر عوارض ابتلا به زگیل تناسلی

گر چه همه موارد زگیل تناسلی باعث ایجاد بدخیمی نمیشود ولی برخی از انواع آن با سرطان های دهانه رحم، مقعد و آلت تناسلی ارتباط دارند. لذا انجام پاپ اسمیر سالانه در همه افراد فعال از نظر جنسی به ویژه مبتلایان به زگیل تناسلی توصیه می شود. واکسن hpv موجود در ایران دو‌ نوع است نوع گارداسیل آمریکایی چهار ظرفیتی که بر علیه سوش های سرطان‌ زای 6و11و16و18 ایمنی ایجاد میکند و نوع پاپیلوگارد دو ظرفیتی که برعلیه انواع 16 و 18 موثر است.

آیا واکسن عامل پیشگیری از HPV است ؟

نکته مهم اینکه با توجه به اینکه تعداد سوشهای hpv خیلی زیاد است واکسیناسیون مانع ابتلا به زگیل تناسلی نمی شود و تنها مانع ابتلا به انواع سرطانزای آن می‌شود. دوز مناسب واکسن زگیل تناسلی در صورت تزریق تا 15 سالگی، دو دوز با فاصله شش ماه است و در صورت تزریق بعد از 15 سالگی سه دوز در ماه صفر، یک تا دو ماه بعد و دوز سوم شش ماه بعد می باشد. نکته مهمی که باید بدانیم این که در بسیاری از مبتلایان به انواع ویروس زگیل تناسلی نشانه های ابتلا وجود ندارد و با این حال قابلیت به آلوده کردن شریک جنسی وجود دارد. همچنین ممکن است بین زمان آلوده شدن فرد تا بروز علائم چند هفته تا چند سال فاصله بیفتد.

راههای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

بنابراین حفظ بهداشت جنسی و استفاده از کاندوم در روابط اصل اساسی پیشگیری است برای ضایعات ایجاد شده درمانهای مختلف دارویی و یا تخریب ضایعات وجود دارد که بسته به مورد و تعداد و سایز ضایعات درمان مناسب توسط متخصص پوست انتخاب میشود که ممکن است جلسات متعدد طول بکشد.

آیا درمان زگیل تناسلی امکان پذیر است ؟

متاسفانه خود ویروس HPV درمان قطعی ندارد. اما در بسیاری از موارد با درمان ضایعات زگیل تناسلی ، تدریجا ایمنی فرد بر ویروس غلبه کرده و آنرا حذف میکند اما گاهی تا سالها مشکل باقی میماند و ادامه درمان ضرورت می یابد.

بدانیم که گانودرما هیچ نقشی در درمان ویروس زگیل تناسلی ندارد فریب تبلیغات دروغین فضای‌ مجازی را نخورید و همواره برای حفظ سلامتی خودتان از روشهای موثر پیشگیری استفاده کنید.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

لیزر موهای زائد صورت و بدن برای خانم ها و آقایانلیزر موهای زائد صورت و بدن برای خانم ها و آقایان

لیزر موهای زائد به این صورت است که اشعه ی لیزر بر پوست تابانده می شود و با از بین بردن فولیکول موی آن قسمت موجب از بین بردن موها می شود . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-26

لیزر فرکشنال co2 چیست و چه کاربردهایی داردلیزر فرکشنال co2 چیست و چه کاربردهایی دارد

لیزر فرکشنال co2 یکی از روشهای جوانسازی پوست و درمانی پوست می باشد با میزان اثر دهی بالا با تولید کلاژن و الاستین جدید در این روش ...

تاریخ انتشار : 1403-02-26

لیزر درمانی برای جوانسازی و رفع مشکلات پوستلیزر درمانی برای جوانسازی و رفع مشکلات پوست

درمان‌ های پوستی با لیزر که با نام لیزر درمانی یا لیزر تراپی نیز شناخته می‌ شوند، یکی از محبوب‌ ترین روش‌ های زیبایی در سال‌ های اخیر مطرح شده ...

تاریخ انتشار : 1403-02-26