آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / با انواع و علائم ریزش مو در زنان و مردان آشنا شوید

با انواع و علائم ریزش مو در زنان و مردان آشنا شوید

به طور متوسط یکصد هزار تار مو در ناحیه سر انسان وجود دارد و هر مو به طور معمول هزار روز عمر می کند و بعد وارد مرحله استراحت شده و بعد از سه ماه ریزش می کند. اما در حالت نرمال موها حالت موزائیک دارند، بطوریکه وقتی که یک مو وارد مرحله ریزش می شود، موی کناری وارد مرحله رشد می شود. منظور از ریزش مو این است كه شخص به شكل غیر طبیعی در حال از دست دادن موهای خود باشد. در ادامه به بررسی مقدار و انواع ریزش مو می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

چه مقدار ریزش مو طبیعی است ؟

در حالت عادی که روزانه 50 تا 100 تار مو ریزش می کند، فرد زیاد احساس نمی کند چون جبران می شود. اما اگر تعداد ریزش مو بیش از صد تار مو در روز شد، غیر طبیعی تلقی شده و بتدریج بیمار احساس کاهش مو و طاس شدن می کند.

ریزش موی طبیعی، هورمونی و ارثی

ریزش موی هورمونی

هورمون ها مولکول های تنظیم کننده ای هستند که توسط غدد درون ریز بدن تولید شده و از مسیرهای مختلفی خود را به بافت هدف می رسانند تا به کنترل و هماهنگی فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف کمک کنند. این فرآیند ها شامل رشد و تکامل، متابولیسم، عملکرد ایمنی، خلق و خو و... هستند. در حقیقت، چرخه مو پروسه ای به هم پیوسته و پویا است که در آن تارهای مو در مراحل رشد جداگانه ای نسبت به هم قرار دارند. طول هر مرحله از چرخه مو تحت تأثیر عواملی مانند ژنتیک، سن، سلامتی و نوسانات هورمونی است که می تواند منجر به افزایش ریزش یا کاهش ضخامت تارهای مو شود. بدین ترتیب می توان گفت که ریزش مو یا آلوپسی هورمونی، به ریزش مویی اطلاق می گردد که حاصل بهم ریختگی های هورمونی در بدن است. با این وجود، توجه داشته باشید که ریزش موی هورمونی پیچیدگی های خاص خود را دارد و عوامل متعددی به طور همزمان در آن دخیل هستند. ضمن اینکه ژنتیک می تواند نقش مهمی در تعیین آستانه حساسیت سلول ها به هورمون و استعداد فرد به آلوپسی هورمونی داشته باشد.

ریزش مو با الگوی مردانه

یکی از دلایل ریزش موی مردانه ، ژنتیک یا داشتن سابقه خانوادگی طاسی است. تحقیقات نشان داده است که طاسی الگوی مردانه با هورمون های جنسی مردانه به نام آندروژن در ارتباط است. آندروژن ها عملکردهای زیادی از جمله تنظیم رشد مو دارند. هر موی سر شما یک چرخه رشد دارد. با الگوی طاسی مردانه، این چرخه رشد شروع به ضعیف شدن می‌ کند و فولیکول مو کوچک می‌شود و تارهای موی کوتاه‌ تر و ظریف‌ تری تولید می‌ کند. در نهایت چرخه رشد هر مو به پایان می رسد و هیچ موی جدیدی به جای آن رشد نمی کند.

ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان، چند زمینه کلیدی دارد. در حقیقت بر خلاف مردان، زنان به دلایل به‌ خصوصی بیشتر در معرض ریزش موی شدید قرار میگیرند. برخی ازعلل مبتنی بر سبک زندگی، مشکلات هورمونی و دسته‌ای نیز مربوط به بیماری‌ ها و مشکلات پزشکی هستند. هر کدام از خانم‌ ها ممکن است تحت تاثیر یک یا چند عامل مختلف قرار بگیرند و به صورت دائمی یا موقت، ریزش مو را در طول زندگی خود تجربه کنند.

علل اصلی شروع و شدت یافتن ریزش مو در زنان

ریزش موی ارثی یک عارضه فراگیر در مردان و زنان است که بین متخصصان با نام ریزش مو با الگوی مردانه یا ریزش مو با الگوی زنانه و یا آلوپسی آندروژنتیک شناخته می‌شود. این عارضه اختلالی است که چرخه رشد مو را دچار تغییر کرده و زمان فعال بودن فولیکول‌های مو را کم می‌کند. در این اختلال در ابتدا موهای شقیقه‌ها و خطوط روی سر کم و کمتر می‌شود، سپس موهای جلو سر نیز به مرور می‌ریزد و خطوط بدون مو وسیع‌تر می‌شود. در نهایت بخش‌های بدون مو به هم رسیده و سر کاملاً کچل می‌شود. یکی دیگر از انواع ریزش مو که در در زنان و مردان بطور یکسان رخ می دهد، ریزش موی ناحیه ای است.

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

کدام ریزش مو برگشت پذیر است؟

در واقع رویش مجدد مو کاملاً نسبی است و به عواملی بستگی دارد. اگر دلیل نازک شدن ژنتیکی باشد، به‌ خودی‌ خود رشد نمی‌کند و نیاز به درمان بیشتری برای رشد مجدد موها دارید. اگر یک فولیکول بسته‌ شده، ناپدیدشده، زخمی شده یا موهای جدیدی تولید نکرده باشد، آن زمان موهای جدیدی نمی‌ توانند رشد کنند. اما اگر فولیکول هنوز دست‌ نخورده باشد، بله امکان رشد مجدد موها یا بهبود سلامت موهای نازک وجود دارد. اگرچه رشد مجدد مو ممکن است امکان‌ پذیر باشد، اما باید بدانید چه زمانی باید از متخصص کمک بگیرید.

کدام ریزش مو خطرناک است؟

با توجه به علت این عارضه، ریزش موی شدید می‌تواند خطرناک و یا کاملا بی‌ خطر باشد. در صورت اینکه علت ریزش موی ناگهانی، عفونت باشد باید فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در علت‌های دیگر، درمان به موقع می‌تواند تا حدودی از حجم ریزش‌ ها کم کند.

برای مشاوره و درمان ریزش مو می توانید با دکتر آناهیتا شاهین گوهر متخصص پوست و مو در ارتباط باشید. اطلاعات تماس در پایین همین صفحه درج شده است.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

مزوژل آبرسان پوست چیست؛ نحوه تزریق مزایا و هزینهمزوژل آبرسان پوست چیست؛ نحوه تزریق مزایا و هزینه

آبرسانی پوست با تزریق مزوژل (Mesogel) نسبت به سایر روشها، نسبتاً کم ‌ریسک و به قیمت معقول به شمار میرود که در عین حال نتیجه قابل قبولی نیز دارد. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-31

کاربردهای تزریق چربی در صورت و سایر نقاط بدنکاربردهای تزریق چربی در صورت و سایر نقاط بدن

تزریق چربی روشی برای افزایش حجم و بهبود شکل نواحی مختلف بدن مانند صورت، دست، سینه ها و باسن با ماندگاری بالا و عوارض بسیار محدود است. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-24

عوارض تزریق بوتاکس در کوتاه مدت و بلند مدتعوارض تزریق بوتاکس در کوتاه مدت و بلند مدت

عوارض بوتاکس میتواند متفاوت باشد، بعضی از آنها نادر و بعضی رایج هستند که مراقبت صحیح و تزریق اصولی بوتاکس توسط پزشک متخصص باعث کاهش این موارد می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-18