آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / آشنایی با انواع بیماری های و آسیب های پوستی

آشنایی با انواع بیماری های و آسیب های پوستی

بیماریهای پوستی انواع مختلفی دارند، برخی شایع ترند، برخی عوارض بیشتری دارند و برخی درمان پذیری بهتر یا بدتری دارند. تقریبا حدود 20 درصد از جمعیت جهان به یکی از بیماریهای پوستی مبتلا هستند. مهمترین بخش درمان و کنترل این بیماریها، تشخیص صحیح علت عارضه توسط متخصصین پوست می باشد. در ادامه چند نوع شایع بیماریها و عارضه های پوستی را با هم بررسی خواهیم نمود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کیست و تومور پوستی

کیست‌های پوستی انواع مختلفی دارند و در حالت طبیعی سبب ایجاد درد و ناراحتی و عوارض جدی نخواهند شد اما نوع دیگر آن، تومورهای سرطانی یا بدخیم پوستی هستند که می‌توانند حتی خطر مرگ داشته و نیاز به درمانهای فوری داشته باشند.

زگیل تناسلی

زگیل مقاربتی یا زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد و به شدت مسری است.

تیرگی پوست

گاهی اوقات به دلایل مختلف، پوست صورت روشنی خود را از دست می‌دهد و دچار تیرگی می‌شود. در بیشتر مواقع علت تیره شدن پوست این است که بدن تحت شرایط خاصی، ملانین یا رنگدانه پوست را بیش از حد تولید کند.

سالک پوستی

سالک پوستی یا لشمانیوز یک بیماری عفونی است که توسط انگل های لیشمانیا ایجاد میشود این انگل ها از طریق گزیدن پشه های خاکی آلوده به انسان منتقل میشود.

کهیر پوستی

کهیر پوستی یک واکنش آلرژیک پوستی است که به صورت برجستگی ها یا نقاط قرمز، خارش دار و متورم ظاهر میشود. این واکنش ممکن است در هر نقطه ایی از بدن رخ دهد و معمولا به صورت ناگهانی بروز میکند.

پسوریازیس یا صدف پوستی

یک بیماری مزمن و التهابی پوستی است که به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد میشود. پسوریازیس به صورت لکه های ضخیم، قرمز و پوسته پوسته بر روی پوست ظاهر میشود اما بیشتر در نواحی مانند پوست سر، آرنج ها، زانوها و پایین کمر دیده میشود.

پیری زودرس پوست

پیری زودرس پوست میتواند ناشی از عواملی مانند ژنتیک و سبک زندگی باشد که در آن علائم پیری مانند چین و چروک ها، خطوط ریز، افتادگی پوست و لکه های تیره زودتر از حد معمول ظاهر می شوند.

انواع مشکلات و بیماری های پوستی

تینه آورسیکالر

یک عفونت قارچی سطح پوست است که توسط نوعی قارچ به نام مالاسزیا ایجاد میشود. این قارچ به طور طبیعی روی پوست زندگی میکند، اما در برخی شرایط خاص میتواند بیش از حد رشد کرده و باعث بروز علائمی مانند لک تیره یا روشن شود.

لیکن پلان

یک بیماری التهابی مزمن است که پوست، مو، ناخن ها و غشاهای مخاطی را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله می کند.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یا اگزما یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که معمولا در کودکی آغاز می شود و می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. این بیماری با خارش شدید، خشکی و التهاب پوست مشخص می شود.

جوش یا آکنه

یک بیماری پوستی شایع است که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. این بیماری معمولا در دوران نوجوانی شروع می شود و می تواند در بزرگسالی نیز ادامه یابد. جوش ها میتواند بر روی صورت، گردن، سینه و روی شانه ها ظاهر شوند.

ترک و خشکی پوست

ترک و خشکی پوست در هر فصلی از سال رخ میدهد اما معمولا در ماه های سرد سال بیشتر دیده میشوند. این وضعیت میتواند به علت از دست دادن رطوبت پوست به دلیل عوامل محیطی و یا سبک زندگی باشد.

لکه های بارداری

لک های بارداری که به آنها ملاسما نیز می گویند به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد میشوند و به عنوان ماسک بارداری نیز شناخته میشوند. لکه های بارداری معمولا به صورت لکه های قهوه ایی یا خاکستری روی صورت به ویژه در نواحی پیشانی، گونه ها، بینی و بالای لب ایجاد میشوند.

خال

یک نوع عارضه پوستی ناشی از تغییر رنگ و تجمع توده ای سلولهای ملانوسیت است. اکثر خال ها بی خطر هستند.

آسیب های پوستی ناشی از آرایش

آرایش و استفاده نادرست از محصولات آرایشی میتواند به پوست آسیب برساند. این آسیب ها میتوانند از خفیف تا شدید متغیر باشند و شامل تحریک پوست، آلرژی و مشکلات طولانی مدت مانند آکنه و پیری زودرس پوست شوند.

عارضه های ناشی از سولاریوم

سولاریوم دستگاههای برنزه کننده مصنوعی هستند که با استفاده از اشعه ماوراء بنفش برای تیره کردن پوست عمل میکند. سولاریوم به دلایلی میتواند جذاب باشد ولی در عین حال میتواند خطراتی برای سلامتی پوست به همراه داشته باشد.

آسیب های پوستی ناشی از تاتو

تاتو یک فرآیند سطحی در روی پوست است که در آن رنگدانه ها یا پیگمنتها به لایه عمیق پوست تزریق میشوند تا یک طرحی را ایجاد کنند. وجود رنگهای تاتو در زیر پوست می تواند عوارض جدی و خطرناکی را به مرور زمان ایجاد کند.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

مزوژل آبرسان پوست چیست؛ نحوه تزریق مزایا و هزینهمزوژل آبرسان پوست چیست؛ نحوه تزریق مزایا و هزینه

آبرسانی پوست با تزریق مزوژل (Mesogel) نسبت به سایر روشها، نسبتاً کم ‌ریسک و به قیمت معقول به شمار میرود که در عین حال نتیجه قابل قبولی نیز دارد. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-31

کاربردهای تزریق چربی در صورت و سایر نقاط بدنکاربردهای تزریق چربی در صورت و سایر نقاط بدن

تزریق چربی روشی برای افزایش حجم و بهبود شکل نواحی مختلف بدن مانند صورت، دست، سینه ها و باسن با ماندگاری بالا و عوارض بسیار محدود است. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-24

عوارض تزریق بوتاکس در کوتاه مدت و بلند مدتعوارض تزریق بوتاکس در کوتاه مدت و بلند مدت

عوارض بوتاکس میتواند متفاوت باشد، بعضی از آنها نادر و بعضی رایج هستند که مراقبت صحیح و تزریق اصولی بوتاکس توسط پزشک متخصص باعث کاهش این موارد می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-04-18