آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / از بین بردن خال های مادرزادی

از بین بردن خال های مادرزادی

خال ، رایج ترین ضایعه پوستی است که از سلول های ملانوسیت و به دلیل تجمع رنگدانه تشکیل شده است. خالها معمولاً به رنگ های قهوه ای روشن ، قهوه ای تیره یا سیاه دیده می شوند و اغلب بی خطر هستند. خال‌ های مادرزادی نوعی تغییر رنگ رایج هستند که در بدو تولد یا در هفته‌ های اول زندگی روی پوست ظاهر می‌شوند. آنها معمولاً غیر سرطانی هستند و می‌توانند در هر نقطه از صورت یا بدن فرد ایجاد شوند. خال‌ های مادرزادی از نظر رنگ ، اندازه ، ظاهر و شکل متفاوت هستند. برخی از آنها دائمی هستند و ممکن است در طول زمان بزرگتر شوند و برخی دیگر کاملاً محو می‌شوند. بیشتر خال‌ های مادرزادی بی‌ ضرر هستند؛ اما برخی نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای است. در برخی موارد، خال‌ های مادرزادی ممکن است به دلایل زیبایی و با روش‌ های مختلف از روی پوست برداشته شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

خال چیست؟

خال در اکثر مواقع، نوعی ضایعه خوش‌خیم پوستی محسوب می‌شود. این عارضه در واقع توده‌ای سلولی است که از تجمع سلول‌ های ملانوسیت‌ تشکیل شده است. ملانوسیت‌ ها که رنگدانه‌های پوستی هستند در یک خال معمولی به صورت خوشه‌ ای کنار هم قرار می‌گیرند.

انواع خال

1- خال‌ های مادرزادی

اولین نوع ، خال‌های مادرزادی هستند. این بدان معنی است که شما با یک خال یا چندین خال به دنیا می‌آیید. از هر 100 نفر یک نفر با خال متولد می‌شود، که نشان‌دهنده رایج بودن این اتفاق است. این خال‌ ها ممکن است بزرگ یا کوچک باشند که در برخی موارد خال‌ های مادرزادی بزرگ خطر ایجاد ملانوم یا سرطان پوست را افزایش می‌ دهند که نیازمند رسیدگی و پیگیری‌های پزشکی است.

2- خال‌ های دیسپلاستیک

ظاهری معمولی دارند. در صورت داشتن ظاهری متفاوت نیازمند بررسی توسط پزشک است. ظاهر این خال‌ها با خال‌های معمولی متفاوت است. این خال‌ها زمانی که اندازه‌ای بزرگ، لبه‌های ناهموار یا سطح ناهموار داشته باشند، غیر طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. این خال‌ها همچنین ممکن است تغییر رنگ داده یا در طول زمان بزرگ شوند. خال‌های دیسپلاستیک یکی از انواع رایج خال‌ها است که می‌تواند به ملانوم تبدیل شود.

3- خال‌ های اکتسابی

این خال‌ها سرطانی نبوده اما در صورت تعداد زیاد بالای 50 عدد باید به پزشک مراجعه شود. این خال‌ها بعد از تولد روی پوست بدن ظاهر می‌شوند؛ اما به معنای سرطانی بودن نیست. با این حال در صورتی که بیش از 50 خال روی پوست بدن ظاهر شد در معرض خطر بیشتری برای ملانوم است و بهتر است به پزشک مراجعه شود.

4- خال‌ های اسپیتز

برای تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن این نوع خال نیازمند بیوپسی از طرف پزشک است.

از بین بردن خال های مادرزادی

روشهای مختلف خالبرداری

1- رادیوفرکوئنسی (RF)

بافت در عمل رادیوفرکوئنسی یا جراحی با امواج رادیویی با بهره‌ گیری از فرکانس بالا با جریان متغیر بریده می‌شود. بافت در این روش بدون اعمال هیچگونه فشار فیزیکی به‌طور همزمان بریده و خون آن منعقد می‌شود. روش رادیوفرکانسی (RF) بر استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا به منظور کاهش دما از طریق الکترودهای میکروفیبری رادیوفرکانسی استوار است. از مزایای برداشتن خال با آر اف این است که خون در این روش بدون آسیب دیدن بافت، بند می‌آید و کوچکترین خطر یا احتمال بروز شوک در اثر سوختگی وجود ندارد.

2- لیزر

برداشتن خال گوشتی با لیزر روشی آسان‌ تر است که کوچکترین جای زخمی را نیز باقی نمی‌ گذارد. ابتدا ناحیه مورد نظر به صورت موضعی بیحس می‌شود، سپس رنگدانه موجود در خال گوشتی با لیزر بریده می‌شود که در مرحله بعد طی فرایندهای التیام‌ بخشی طبیعی خود بدن محو می‌شود. روی خال پوسته می‌ بندد که در نهایت می‌افتد. برداشتن خال صورت با لیزر معمولاً ایمن است و احتمال باقی ماندن جای زخم بسیار پایین ، حدود یک درصد است.

3- شیو کردن

برداشتن خال با تراشیدن آن تقریباً شبیه روش برش دادن است. در این روش با استفاده از چاقوی جراحی ، پزشک ، لایه‌ های خال را تا زمانی که خال از بین برود می تراشد. قبل از شروع پروسه ، بیحسی موضعی برای شما انجام می گیرد و در اغلب موارد پس از انجام این روش نیاز به بخیه زدن نیست؛ اما ممکن است در محل خال برداشته شده، یک لکه کوچک صورتی رنگ روی پوست باقی بماند که به کمک کرم‌ های ترمیم کننده قبل محو شدن است.

4- کرایو

روش کرایو، روشی نوین در برداشت ضایعات پوستی می باشد که ممکن است یک یا چند جلسه زمان نیاز داشته باشد تا خال‌ ها به صورت کامل از بین بروند. در این روش از نیتروژن مایع استفاده می شود که دمایی حدود 196- درجه سانتیگراد دارد. نیتروژن مایع، در مخزن مخصوصی نگهداری می شود و توسط لوله ی واسط و فلاکس، به سری خاص Liquid Nitrogen Spray مرتبط شده و در زمان انجام عمل، از آن خارج می شود. برای برداشتن زگیل و برداشتن خال ، این گاز توسط دستگاه مذکور، به محل شلیک می شود و باعث انجماد فوق العاده سریع آن می شود.

5- کوتر

یکی از روش های بسیار قدیمی و منسوخ شده برای خال برداری، روش حرارتی یا کوتریزاسیون می باشد. به دلیل عدم تعیین دقیق عمق آسیب بافتی و احتمال زیاد در ایجاد اسکار، به خصوص برای برداشتن خال های صورت امروزه استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

6- جراحی

بعضی خال ها نیاز به برش و بخیه دارند؛ زیرا سلول های آن ناحیه با گذر زمان رشد می کنند و دوباره خال دیگری را تشکیل می دهند. به همین علت خال با بخشی از پوست بریده شده و در نهایت بخیه زده می شود. جای بخیه بسیار کوچک بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد. این کار پس از بی حسی ناحیه به وسیله چاقوی جراحی انجام می شود.

طریقه برداشتن خال

چهار نوع عمل جراحی اصلی برای برداشتن خال استفاده می شود:
انجماد: در این روش از مقدار کمی نیتروژن مایع برای برداشتن خال غیرسرطانی استفاده می شود.
سوزاندن: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن لایه های بالایی یک خال غیر سرطانی استفاده می شود. ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد تا برداشتن خال کامل شود.
اصلاح: این روش شامل استفاده از تیغه جراحی برای تراشیدن خال از سطح پوست است.
برداشتن: این روش عمیق‌ تر از اصلاح است تا کل خال را از بین ببرد و پوست را دوباره بخیه بزند. این نوع برداشتن معمولاً اگر خال سرطانی باشد استفاده می شود.

مراقبت های بعد از برداشتن خال

بهترین روش خالبرداری

روش‌ های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط فرد بهترین آنها را پیشنهاد می‌دهد. در بعضی از آنها جراحی و در بعضی، لیز،ر روش ارجح است و نمی‌ توان بدون معاینه پزشک ، قانون کلی صادر کرد.

برداشتن خال برای چه افرادی مناسب است؟

برداشتن خال از جمله دغدغه های زیبایی برای افرادی است که وجود انواع خال ها بر روی صورت یا بدن خود را نوعی معضل می دانند. برداشتن خال جز در موارد خاص، جنبه زیبایی دارد و باید توسط متخصصان زیبایی صورت بگیرد. خال های کوچک غیر سرطانی کاندیدای ایده آل برای برداشتن خال هستند.

برای برداشتن خال گوشتی کدام روش بهتر است؟

استفاده از عمل جراحی برای از بین بردن خال‌های گوشتی صورت توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است آثاری از بخیه و یا رد برش بر روی صورت باقی مانده و زیبایی ظاهری فرد را تحت شعاع خود قرار دهد. از این رو بیشتر افرادی که خال‌های گوشتی صورتشان را برمی دارند از روش لیزر استفاده می‌ کنند. برداشتن خال مسطح با لیزر انتخاب مناسبی است.

آیا برداشتن خالهای روی سر خطرناک است؟

برداشتن خال‌ های معمولی هیچ گونه خطری ندارد؛ اما در صورتی که خال غیر طبیعی باشد و احتمال سرطانی بودن آن زیاد باشد باید برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به سرطان پوست توسط پزشک معاینه و برداشته شود.

آیا بعد از برداشتن خال دوباره خال ظاهر میشود؟

هنگام برداشتن خال صورت و بدن باید کمی از حاشیه ها و عمق به ظاهر سالم خال هم برداشته شود. در غیر این صورت احتمال عود آن بیشتر خواهد بود. عود یا بازگشت ضایعه بستگی به عمق آن دارد. خال های عمیق معمولاً احتمال عود بیشتری دارند.

تا چند روز بعد از برداشتن خال میتوان حمام کرد؟

معمولاً بعد از برداشتن خال بهتر است که به مدت دو روز، ناحیه ای که خال برداشته شده را شستشو ندهید.

عوارض برداشتن خال

هزینه برداشتن خال

برخی از دیگر عواملی که در هزینه برداشتن خال مؤثر هستند به شرح زیر می باشند:

خدمات قابل ارائه درمطب دكتر آناهيتا شاهين گهر علاوه بر کاشت مو و کاشت ابرو و درمان انواع بیماری های پوست ، مو و ناخن کلیه خدمات زیبایی و جوانسازی پوست از جمله تزریق بوتاکس ، تزریق فیلر و چربی ، اندولیفت و خدمات دیگر که طبق استانداردهای به روز دنیا می باشد قابل ارائه است .


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

کاشت مو با روش میکروفیت، روش ها، مزایا و هزینهکاشت مو با روش میکروفیت، روش ها، مزایا و هزینه

روش کاشت مو میکرو اف آی تی در واقع، ایده توسعه ‌یافته از روش کلاسیک‌ تر FIT است. روش کاشت مو FIT به‌ تنهایی یکی از بهترین روش‌ های کاشت مو است ...

تاریخ انتشار : 1403-02-06

تزریق ژل گونه چیست عوارض و ماندگاری آنتزریق ژل گونه چیست عوارض و ماندگاری آن

تزریق ژل گونه برای فرم دهی به گونه و درمان افتادگی پوست بر اثر افزایش سن فاکتور مناسبی برای حجیم سازی پوست و زیبا سازی است . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

تزریق بوتاکس دور چشم؛ هزینه، عوارض ، مزایا و مراقبت هاتزریق بوتاکس دور چشم؛ هزینه، عوارض ، مزایا و مراقبت ها

تزریق بوتاکس دور چشم از پر طرفدارترین روشها برای رفع چروک دور چشم است که باعث ریلکس شدن ماهیچه های اطراف چشم شده و خطوط اطراف چشم را از بین می برد. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24